Monday, July 27, 2009

semangat! semangat!

ramai orang membicarakan tentang semangat...tapi tahukah semangat itu datang dari mana? dari mana ia datang ??? kita selalu bercakap semanagt..semangat..jangan malas.. aduhai semangat..semangat.. tahkah anda perkataan semangat itu datang dari mana? semangat46? hihik

Semangat sebenarnya perasaan yang sangat kuat yang dialami oleh setiap orang.

Semangat, dalam pengertian umum, digunakan untuk mengungkapkan minat yang menggebu dan pengorbanan untuk meraih tujuan, dan kegigihan dalam mewujudkannya. Apakah penting atau tidak, setiap orang punya tujuan yang ingin dia raih sepanjang hidupnya.


Namun, semangat sebagian besar orang tidak bertahan seumur hidup karena tidak punya landasan yang kuat. Sering kali tidak ada tujuan khusus yang akan mempertahankan semangat dalam semua keadaan dan memberikan kekuatan kepada mereka.

lalu semangat kita bagaimana?

Satu-satunya orang yang tidak pernah kehilangan semangat di hati mereka sepanjang hidup adalah orang-orang beriman, karena sumber semangat mereka ialah keimanan kepada Allah dan tujuan utama mereka ialah memperoleh keridhaan Allah, rahmat-Nya dan surga-Nya.

jadi, kesimpulan y boleh hamba ambil, semangat itu datang dari keimanan. keimanan itu datang dari kejelasan kita tentang makna dan tujuan hidup..
ya allah, kurniakan hambamu semnagat Islam...bukannya semangat jahiliyah.

post ni untuk memberi semangat kepada hamba ini..y semakin semangat...betul k? insya allah..sama2 doakan

No comments:

Post a Comment