Sunday, April 4, 2010

alaihai tidur pagi


Aduhai..tidur pagi..tidur pagi…memang seronok..sangat lena… sape yang tak suke tidur

pagi?? kalau dipantau dari dekat rata-rata pelajar UIA terlelap semula selepas

subuh. Bukan menuduh…tapi itulah kenyataannya. Bagi yang kelas pukul 8, tidur jugak

sekejap..kul 7.15 or 7.30 or 7.45 baru bangun. Yang penting mesti tidur… seolah-olah

tidak lengkap kalau tidak tidur selepas subuh….kalaupun mata tak mengatuk, tetap

juga baringkan badan,,,pastu terlenalah…..sedap sedap…itulah kenangan yag pernah aku

sendiri mengalaminya



Teringat kalau pulang ke kampong, pasti akan menahan jugak mata ni dari tidur,

bimbang dileteri ibu…tapi saat bila ibu tiada di rumah, semua ambil kesempatan untuk

tidur..kadang-kadang kul 10 baru bangun…itulah…kisahnya

SEHINGGALAH….

Saat aku membuka pintu bilik, pada ketika itu jam menunjukkan pukul 7.30. ingin

menuju ke bilik air untuk mandi setelah baru bangun dari tidur selepas subuh,

kelihata sesubuk tubuh tua yang memang aku kenali, makcik cleaner dari seberang sana

sedang menyapu tepat2 depan bilik aku…

Ah…aku jadi malu..pukul berapakah makcik tua itu bangun?? Sudah tentu awal dia

sampai UIA. Masakan pukul 7.30, dia sudah menyapu di depan bilik aku yang letaknya

di tingkat 4..

pukul berapakah dia mula menyapu tingkat 1? Tingkat 2? Tingkat 3?

“ baru bangun dik” dia menyapa aku dengan senyuman mesra…ah aku malu

sendiri…kalaulah yang di depan itu mak aku…kalaulah di deapn itu mak mertua

aku…(hehe) MALU

MALU dan terus malu…….sehinggalah aku nekad..aku mahu berubah…..aku mahu menikmati

indahnya pagi…aku mahu badanku segar saat Allah sedang memberkahi umat ini dengan

nikmat pagi..

Sebagaimana Nabi kita yang tercinta pernah bersabda : “ya Allah, berkatilah ummatku

di waktu pagi"( HR Tirmizi, Abu Dawud, Ahmad dan Ibn Majah).

WAHAI DIRIKU DAN DIRIMU…

Pernah mendengar kata-kata ini : “ jika musuh nak datang menyerang malaysia, waktu

pagi adalah waktu terbaik kerna muda mudinya tidurrr pagi2."

nah! gmana ya??

sama2 kita perbaiki…kukuhkan tekad…jangan pernah mengalah pada godaan nafsu dan

syaitan…

percayalah anda mampu mengubahnya….

InGAT…

SUNGGUH JELEK TIDUR PAGI. HILANG BERKATNYA….

OK…INGAT TU…..

My dear brother and sister
It's time to change inside
Open your eyes
Don't throw away what's right aside
Before the day comes
When there's nowhere to run and hide
Now ask yourself 'cause Allah's watching you

Is He satisfied?
Is Allah satisfied?
Is Allah satisfied?
Is Allah satisfied?

Oh..I'm walking with my head lowered in shame from my place
I'm walking with my head lowered from my race
Yes it's easy to blame everything on the west
When in fact all focus should be on ourselves
( lagu Maher Zain)A

Rasulullah saw bersabda, " Ya Allah, berkatilah ummatku di waktu pagi

"Berhati-hatilah dari terpaan rasa kantuk dan berusahalah tidak tdur pada ruas waktu setelah Subuh hingga terbitnya matahari." Para salafushalih sangat tidak menyukai tidur pada waktu itu.

No comments:

Post a Comment